Social order, state and school: from the production of the common to the production of the difference

Main Article Content

Héctor Monarca
Noelia Fernández González
Ángel Méndez-Núñez

Abstract

This text addresses the role of the school in producing the common and the difference, as «mandates» of the state, within the processes of production-reproduction of the social order. We begin by discussing the «common as a fiction narrative» which is required to be produced by the school in the processes of nation-state building. Then, we address the «common produced» by the school as an overflowing effect of this fiction narrative about the common-universal. Finally, we analyse the current mandate of the school to produce the «diversity-difference» as a new regime of truth that generates solipsistic individuals and closed hyper-fragmented communities. We conclude by posing the paradox of this new school mandate to produce diversity-difference, that emerges just in a historical moment where a certain kind of consolidated common could have worked as a platform for dispute the capitalist order that nowadays, as a reverse, is the unique globalized common. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Monarca, H., Fernández González, N., & Méndez-Núñez, Ángel. (2020). Social order, state and school: from the production of the common to the production of the difference. RECERCA. Revista De Pensament I Anàlisi, 25(2). https://doi.org/10.6035/Recerca.2020.25.2.7
Section
Open section

References

Anderson, Benedict (2006). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Borón, Atilio (2002). Imperio & Imperialismo. Una lectura crítica de Michael Hardt y Antonio Negri. Buenos Aires: CLACSO.

Borón, Atilio y Cuéllar, Oscar (1983). Apuntes críticos sobre la concepción idealista de hegemonía. Revista Mexicana de Sociología, 45(4), 1143-1177.

Bourdieu, Pierre (2000). Cuestiones de sociología. Madrid: Istmo.

Bourdieu, Pierre (2014). Intelectuales, política y poder. Buenos Aires: EUDEBA.

Caffentzis, George y Federici, Silvia (2015). Comunes contra y más allá del capitalismo. El Apantle, Revista de Estudios Comunitarios, 1, 53-72.

Cappelletti, Ángel (2010). La ideología anarquista. Barcelona: El grillo Libertario.

Castoriadis, Cornelius (1997). Democracy as procedure and democracy as regime. Constellations, 4(1), 1-18. https://doi.org/10.1111/1467-8675.00032

Castro-Gómez, Santiago (2000). Ciencias sociales, violencia epistémica y el problema de la «invención del otro». En Lander, Edgardo (Comp.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas (88-98). Buenos Aires: CLACSO.

Castro-Gómez, Santiago (2010). Historia de la Gubernamentalidad. Razón de Estado, liberalismo y neoliberalismo en Foucault. Bogotá: Siglo de Hombre.

Cole, Mike, Hill, Dave y Rikowski, Glenn (1997). Between Postmodernism and Nowhere: The Predicament of the Postmodernist. British Journal of Educational Studies, 45(2), 187-200.

Cullen, Carlos (2008). Perfiles ético-políticos de la educación. Buenos Aires: Paidós.

Diker, Gabriel (2008). ¿Cómo se establece qué es lo común? En Frigerio, Graciela y Diker, Gabriela (Coords.). Educar: posiciones acerca de lo común (147-170). Paraná: Fundación la Hendija.

Durkheim, Émile (1996). Educación y sociología. Barcelona: Altaya.

Dussel, Enrique (2011). Filosofía de la liberación. México: Fondo de Cultura Económica.

Dussel, Inés (2007). La transmisión cultural asediada: Los avatares de la cultura común en la escuela. Propuesta Educativa, 28(2), 19-27.

Federici, Silvia (2014). Calibán y la bruja. Madrid: Traficantes de Sueños.

Fraser, Nancy y Jaeggi, Rahel (2019). Capitalismo. Una conversación desde la teoría crítica. Madrid: Morata.

Freire, Paulo (1985). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Gandarilla, José G. (Coord.) (2016). La crítica en el margen: Hacia una cartografía conceptual para rediscutir la modernidad. México: Akal.

García Olivo, Pedro (2005). El enigma de la docilidad. Sobre la implicación de la Escuela en el exterminio global de la disensión y de la diferencia. Barcelona: Virus.

García Olivo, Pedro (2009). La bala y la escuela (Holocausto indígena). Modos en que la educación oficial complementa el trabajo represivo de las fuerzas policíacomilitares en los pueblos indios de México. Barcelona: Virus.

Gimeno Sacristán, José (2000). La educación obligatoria: su sentido educativo y social. Madrid: Morata.

Grüner, Eduardo (1998). El retorno de la teoría crítica de la cultura: una introducción alegórica a Jameson y Žižek. En Jameson, Fredric y Zizek, Slavoj. Estudios Culturales. Reflexiones sobre el multiculturalismo (69-136). Buenos Aires: Paidós.

Grüner, Eduardo (2016). Teoría crítica y contra-Modernidad. En Gandarilla, José G. (Coord.). La crítica en el margen. Hacia una cartografía conceptual para rediscutir la modernidad (19-60). México D.F.: Akal.

Kaplan, Carina y Ferrero, Federico (2003). La «Marca de Caín» o el regreso de las explicaciones deterministas a los discursos escolares bajo la impronta de la ideología neoliberal. Barbecho, Revista de Reflexión Socioeducativa, 3, 10-18.

Kohan, Nestor (2013). Nuestro Marx. Madrid: La Oveja Roja.

Lander, Edgardo (2000). Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocéntrico. En Lander, Edgardo (Comp.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (1-23). Buenos Aires: CLACSO.

Lundgren, Ulf P. (1992). Teoría del curriculum y la escolarización. Madrid: Morata.

Luxemburgo, Rosa (1975). La acumulación del capital. Barcelona: Orbis.

Marx, Karl y Engels, Friedrich (1968). La ideología alemana. Montevideo: Pueblos Unidos.

McLaren, Peter y Farahmandpur, Ramin (2006). La Enseñanza contra el Capitalismo Global y el Nuevo Imperialismo. Una Pedagogía Crítica. Madrid: Popular.

Mies, Maria (2019). Patriarcado y acumulación a escala mundial. Madrid: Traficantes de sueños.

Monarca, Héctor (2011). La escuela fragmentada. Revista Iberoamericana de Educación, 57, 203-215.

Monarca, Héctor, Fernández-González, Noelia y Méndez-Núñez, Ángel (en prensa). Social order, regimes of truth and symbolic disputes: a framework to analyze educational policies. Filosofija. Sociologija, en prensa.

Pineau, Pablo (2001). ¿Por qué triunfó la escuela?, o la modernidad dijo: “Esto es educación” y la escuela respondió: “Yo me ocupo”. En Pineau, Pablo, Dussel, Inés y Caruso, Marcelo. La escuela como máquina de educar (27-52). Buenos Aires: Paidós.

Pineau, Pablo, Dussel, Inés y Caruso, Marcelo (2001). La escuela como máquina de educar. Buenos Aires: Paidós.

Popkewitz, Thomas (1994). Sociología política de las reformas educativas. Madrid: Morata.

Quijano, Aníbal (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En Lander, Edgardo (Comp.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (122-152). Buenos Aires: CLACSO.

Tomassi, Tina (1988). Breviario del pensamiento educativo libertario. Cali: Asociación Artística «La Cuchilla».

Trasatti, Filippo (2005). Actualidad de la pedagogía libertaria: con un breve diccionario introductorio. Madrid: Popular.

Volóshinov, Valentín N. (1992). El marxismo y filosofía del lenguaje. Madrid: Alianza.

Wallerstein, Immanuel (1983). Historical Capitalism with Capitalist Civilization. New York: Verso.

Yannuzzi, M.ª de los Ángeles (2009). El problema de la diferencia: Un balance desde la teoría política. KAIROS. Revista de Temas Sociales, 13(23), 1-13.

Žižek, Slavoj (1998). Multiculturalismo o la lógica cultural del capitalismo multinacional. En Jameson, Fredric y Žižek, Slavoj. Estudios Culturales. Reflexiones sobre el multiculturalismo (137-187). Buenos Aires: Paidós.

Žižek, Slavoj (2007). En defensa de la intolerancia. Madrid: Sequitur.

Žižek, Slavoj (2016). El sublime objeto de la ideología. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.