Deciphering decisions: an analysis of motivations for entering the Pedagogy in Early Childhood Education degree
Main Article Content
Abstract
Within the framework of the training of early childhood educators, in the context of the covid-19 pandemic, spaces for reflection are required that allow us to learn and understand what motivates first-year students in their decisions to embark on the degree in Pedagogy in Early Childhood Education at the University of Chile. To address the objective, a qualitative case study was carried out by developing a virtual forum that answered the question: why did I decide to study early childhood education? In the results, factors emerge such as personal and social value, the relevance of conceptions about early childhood education and what is understood by childhood. It is concluded that these factors characterize the construction of a constantly evolving professional identity, which begins prior to professional training and is closely related to personal and social background, and that are important to consider in the professional career.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All the contents of kult-ur journal are distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0), unless otherwise indicated. Click to see basic information and the legal text of the license. The indication of this license CC BY-SA 4.0 must be expressly stated in this way when necessary.
References
Álvarez Durán, E., Tapia Henríquez, M. y Riveros Diegues, N. (2024). «Motivaciones
de ingreso de estudiantes de pedagogía: caso de una universidad del norte
de Chile». Revista Educación 48 (1). Disponible en: http://doi.org/10.15517/
revedu.v48i1.55885.
Ávalos, B. y Sotomayor, C. (2012). «Cómo ven su identidad los docentes chilenos».
Perspectiva Educacional, formación de profesores 51(1), pp. 57-86.
Beauchamp, C. and Thomas, L. (2006). “Imagination and reflection in teacher education:
The development of professional identity from student teaching to beginning
practice”. Paper presented at The First Annual Research Symposium on
Imaginative Education. Vancouver: IERG.
Bolívar, A., Fernández Cruz, M. y Molina Ruiz, E. (2005). «Investigar la identidad
profesional del profesorado: Una triangulación secuencial». F.Q.S: Forum
Qualitative Social Research Sozialforshung 6 (1). Doi: 10.17169/fqs-6.1.516.
Dahlberg, G., Moss, P. y Pence, A. (2005). Más allá de la calidad en Educación
Infantil. Grao. ISBN: 84-7827-387-5.
Díaz-Barriga, Á., Miranda, L. y Bertha, A. (2014). Metodología de la investigación
educativa: aproximaciones para comprender sus estrategias. México.
Figueroa Céspedes, I., Guerra, R. y Madrid, A. (2022). «Construcción de la identidad
docente de las educadoras de párvulos: significados retrospectivos de su
formación inicial». Revista Perspectiva Educacional 61 (2): 45-67.
Galaz, A. (2011). «El profesor y su identidad profesional ¿Facilitadores u obstáculos
del cambio educativo?». Estudios Pedagógicos (Valdivia) 37 (2): 89-107.
García Garduño, J. M. y Organista Sandoval, J. (2006). «Motivación y expectativas
para ingresar a la carrera de profesor de educación primaria: Un estudio de tres
generaciones de estudiantes normalistas mexicanos de primer ingreso». Revista
Electrónica de Investigación Educativa 8 (2): 1-17.
García-Martínez, O. J., y Osorio Díaz, M. E. (2020). «Concepciones de infancia que
subyacen a las prácticas pedagógicas de maestras de educación inicial». Revista
Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia) 16 (1): 211-232.
González Castro, C. y Torres Anticura, B. (2022). «Identidad profesional de estudiantes
de educación parvularia pertenecientes a una universidad pública regional
chilena a través de sus autobiografías». Revista Educación 46 (2): 2215-2644.
Disponible en: http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47948.
Gómez, H. y Castillo, S. (2019). «Representaciones en torno a la elección de la
docencia desde el discurso de las familias y el estudiantado de pedagogía».
Educación 43: 483-495. Disponible en: https://doi.org/10.15517/revedu.
v43i1.28509.
Martínez-Núñez, M. D. y Muñoz-Zamora, G. (2015). «Construcción de imaginarios
de la infancia y formación de educadoras de párvulos». Revista Latinoamericana
de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud 13 (1): 343-355.
Montero Mendoza, M. T. (2000). Elección de carrera profesional: Visiones, promesas
y desafíos. Cambridge University Press.
Mórtola, G. y Mercedes Lavalletto, M. (2016). «¿Vocaciones eran las de antaño? El
discurso vocacional que portan estudiantes de magisterio de la Ciudad de Buenos
Aires». Paper presented at I Jornadas sobre las Prácticas de Enseñanza
en la Formación Docente. Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.
RIDAA-UNQ. Repositorio Institucional Digital de Acceso Abierto de la
Universidad Nacional de Quilmes. Disponible en: http://ridaa.unq.edu.ar/handle/
500.11807/745.
Pérez Ferra, M., Martos Ortega, J. M., Quijano López, R. y García Martínez, I.
(2021). «Explorando las motivaciones de los futuros docentes de educación
primaria en la elección de sus estudios». Revista Caribeña de Investigación
Educativa 5 (2): 38-51. Disponible en: https://doi.org/10.32541/recie.2021.
v5i2.pp38-51.
Pinto Wong, A. A. et al. (2021). «Educación Parvularia en Chile y Enfoque de Género
¿sexismo en Educación Inicial?». Revista del IICE.
Robinson Seisdedos, M. S., Tejada Fernández, J. y Blanch Gelabert, S. (2018). «¿Cómo
construyen su identidad las educadoras de párvulos principiantes? Una mirada
desde diferentes realidades educativas». Perspectiva Educacional. Formación de
profesores 57 (3): 104-130. doi: 10.4151/07189729-Vol.57-Iss.3-Art.766.
Sanchidrián Blanco, C. (2017). «Las maestras de párvulos: ¿Madres o maestras?».
Revista Linhas 18 (38): 11-40.
Sandoval Rubilar, P. R.. et al. (2020). «Representaciones sobre vocación en estudiantes
de pedagogía en universidades Estatales de Chile». Interciencia. Revista
de ciencia y tecnología en América 45 (11): 532-538. ISSN 0378-1844.
Sandoval Rubilar, P. et al. (2020). “Representaciones sociales sobre la formación
inicial docente: evaluación diagnóstica a estudiantes que ingresan a carreras pedagógicas
en dos universidades chilenas.” Revista Costarricense de Psicología
(1): 77-104. Disponible en: https://doi.org/10.22544/rcps.v39i01.05.
Sebastián, V. H. (2012). «Autoestima y autoconcepto docente». Phainomenon 11
(1): 23-34.
Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Ediciones Morata.
Stake, R. (1999). Investigación con Estudio de Caso. Morata.
Stake, R. (2010). Qualitative research: Studying how things work. The Guilford Press.
Taylor, S. y Bogdan, R. (2000). Introducción a los métodos cualitativos de investigación.
Buenos Aires: Paidós.
Thomas, L. y Beauchamp, C (2011). “Understanding new teachers’ professional
identities through metaphor”. Teaching and Teacher Education 27 (4): 762-
doi: 10.1016/j.tate.2010.12.007.
Vanegas Ortega, C. y Fuentealba Jara, A. (2019). «Identidad profesional docente, reflexión
y práctica pedagógica: consideraciones claves para la formación de profesores
». Perspectiva Educacional, Formación de profesores 58 (1): 151-138.
Vergara Arboleda, M. (2014). «La identidad de la educadora infantil. Elementos
para su comprensión». Pedagogía y Saberes (41): 111-120. Doi:
17227/01212494.41pys111.120.