Deciphering decisions: an analysis of motivations for entering the Pedagogy in Early Childhood Education degree

Main Article Content

Kristel Spiess Gómez
Sandra Schellman Jaramillo
Macarena Oro Uribe

Abstract

Within the framework of the training of early childhood educators, in the context of the covid-19 pandemic, spaces for reflection are required that allow us to learn and understand what motivates first-year students in their decisions to embark on the degree in Pedagogy in Early Childhood Education at the University of Chile. To address the objective, a qualitative case study was carried out by developing a virtual forum that answered the question: why did I decide to study early childhood education? In the results, factors emerge such as personal and social value, the relevance of conceptions about early childhood education and what is understood by childhood. It is concluded that these factors characterize the construction of a constantly evolving professional identity, which begins prior to professional training and is closely related to personal and social background, and that are important to consider in the professional career.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Spiess Gómez, Kristel, Sandra Schellman Jaramillo, and Macarena Oro Uribe. (2024) 2025. “Deciphering Decisions: An Analysis of Motivations for Entering the Pedagogy in Early Childhood Education Degree”. Kult-ur 11 (21). https://doi.org/10.6035/kult-ur.7941.
Section
Extramurs

References

Álvarez Durán, E., Tapia Henríquez, M. y Riveros Diegues, N. (2024). «Motivaciones

de ingreso de estudiantes de pedagogía: caso de una universidad del norte

de Chile». Revista Educación 48 (1). Disponible en: http://doi.org/10.15517/

revedu.v48i1.55885.

Ávalos, B. y Sotomayor, C. (2012). «Cómo ven su identidad los docentes chilenos».

Perspectiva Educacional, formación de profesores 51(1), pp. 57-86.

Beauchamp, C. and Thomas, L. (2006). “Imagination and reflection in teacher education:

The development of professional identity from student teaching to beginning

practice”. Paper presented at The First Annual Research Symposium on

Imaginative Education. Vancouver: IERG.

Bolívar, A., Fernández Cruz, M. y Molina Ruiz, E. (2005). «Investigar la identidad

profesional del profesorado: Una triangulación secuencial». F.Q.S: Forum

Qualitative Social Research Sozialforshung 6 (1). Doi: 10.17169/fqs-6.1.516.

Dahlberg, G., Moss, P. y Pence, A. (2005). Más allá de la calidad en Educación

Infantil. Grao. ISBN: 84-7827-387-5.

Díaz-Barriga, Á., Miranda, L. y Bertha, A. (2014). Metodología de la investigación

educativa: aproximaciones para comprender sus estrategias. México.

Figueroa Céspedes, I., Guerra, R. y Madrid, A. (2022). «Construcción de la identidad

docente de las educadoras de párvulos: significados retrospectivos de su

formación inicial». Revista Perspectiva Educacional 61 (2): 45-67.

Galaz, A. (2011). «El profesor y su identidad profesional ¿Facilitadores u obstáculos

del cambio educativo?». Estudios Pedagógicos (Valdivia) 37 (2): 89-107.

García Garduño, J. M. y Organista Sandoval, J. (2006). «Motivación y expectativas

para ingresar a la carrera de profesor de educación primaria: Un estudio de tres

generaciones de estudiantes normalistas mexicanos de primer ingreso». Revista

Electrónica de Investigación Educativa 8 (2): 1-17.

García-Martínez, O. J., y Osorio Díaz, M. E. (2020). «Concepciones de infancia que

subyacen a las prácticas pedagógicas de maestras de educación inicial». Revista

Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia) 16 (1): 211-232.

González Castro, C. y Torres Anticura, B. (2022). «Identidad profesional de estudiantes

de educación parvularia pertenecientes a una universidad pública regional

chilena a través de sus autobiografías». Revista Educación 46 (2): 2215-2644.

Disponible en: http://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47948.

Gómez, H. y Castillo, S. (2019). «Representaciones en torno a la elección de la

docencia desde el discurso de las familias y el estudiantado de pedagogía».

Educación 43: 483-495. Disponible en: https://doi.org/10.15517/revedu.

v43i1.28509.

Martínez-Núñez, M. D. y Muñoz-Zamora, G. (2015). «Construcción de imaginarios

de la infancia y formación de educadoras de párvulos». Revista Latinoamericana

de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud 13 (1): 343-355.

Montero Mendoza, M. T. (2000). Elección de carrera profesional: Visiones, promesas

y desafíos. Cambridge University Press.

Mórtola, G. y Mercedes Lavalletto, M. (2016). «¿Vocaciones eran las de antaño? El

discurso vocacional que portan estudiantes de magisterio de la Ciudad de Buenos

Aires». Paper presented at I Jornadas sobre las Prácticas de Enseñanza

en la Formación Docente. Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.

RIDAA-UNQ. Repositorio Institucional Digital de Acceso Abierto de la

Universidad Nacional de Quilmes. Disponible en: http://ridaa.unq.edu.ar/handle/

500.11807/745.

Pérez Ferra, M., Martos Ortega, J. M., Quijano López, R. y García Martínez, I.

(2021). «Explorando las motivaciones de los futuros docentes de educación

primaria en la elección de sus estudios». Revista Caribeña de Investigación

Educativa 5 (2): 38-51. Disponible en: https://doi.org/10.32541/recie.2021.

v5i2.pp38-51.

Pinto Wong, A. A. et al. (2021). «Educación Parvularia en Chile y Enfoque de Género

¿sexismo en Educación Inicial?». Revista del IICE.

Robinson Seisdedos, M. S., Tejada Fernández, J. y Blanch Gelabert, S. (2018). «¿Cómo

construyen su identidad las educadoras de párvulos principiantes? Una mirada

desde diferentes realidades educativas». Perspectiva Educacional. Formación de

profesores 57 (3): 104-130. doi: 10.4151/07189729-Vol.57-Iss.3-Art.766.

Sanchidrián Blanco, C. (2017). «Las maestras de párvulos: ¿Madres o maestras?».

Revista Linhas 18 (38): 11-40.

Sandoval Rubilar, P. R.. et al. (2020). «Representaciones sobre vocación en estudiantes

de pedagogía en universidades Estatales de Chile». Interciencia. Revista

de ciencia y tecnología en América 45 (11): 532-538. ISSN 0378-1844.

Sandoval Rubilar, P. et al. (2020). “Representaciones sociales sobre la formación

inicial docente: evaluación diagnóstica a estudiantes que ingresan a carreras pedagógicas

en dos universidades chilenas.” Revista Costarricense de Psicología

(1): 77-104. Disponible en: https://doi.org/10.22544/rcps.v39i01.05.

Sebastián, V. H. (2012). «Autoestima y autoconcepto docente». Phainomenon 11

(1): 23-34.

Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Ediciones Morata.

Stake, R. (1999). Investigación con Estudio de Caso. Morata.

Stake, R. (2010). Qualitative research: Studying how things work. The Guilford Press.

Taylor, S. y Bogdan, R. (2000). Introducción a los métodos cualitativos de investigación.

Buenos Aires: Paidós.

Thomas, L. y Beauchamp, C (2011). “Understanding new teachers’ professional

identities through metaphor”. Teaching and Teacher Education 27 (4): 762-

doi: 10.1016/j.tate.2010.12.007.

Vanegas Ortega, C. y Fuentealba Jara, A. (2019). «Identidad profesional docente, reflexión

y práctica pedagógica: consideraciones claves para la formación de profesores

». Perspectiva Educacional, Formación de profesores 58 (1): 151-138.

Vergara Arboleda, M. (2014). «La identidad de la educadora infantil. Elementos

para su comprensión». Pedagogía y Saberes (41): 111-120. Doi:

17227/01212494.41pys111.120.