Gender in face emojis: a representation to be taken into account in media literacy
Main Article Content
Abstract
Of the ten most used emojis worldwide, from a total of 3790 existing ones (version 16.0), seven represent faces in which emotions and feelings are expressed. Although they are defined as non-binary, this study arises from the need to analyze whether this is indeed the case or, on the contrary, these emojis express not only non-binary gender, but also feminine and masculine gender. Through a mixed quantitative and qualitative research methodology, in which a young population has been asked, mainly Generation Z, for being a digital native generation that is not subordinated to gender representations in cultural products in the same way as older generations, it is concluded that emojis representing human faces have not only been designed according to male models, but we also found that the universal representation is given to the male gender. As a main result, the study concludes that a symbolic imaginary is being generated that, in a subliminal way, projects the construction of an unequal world in terms of the representation of male and female genders in a universe where the concept of «ambiguous» gender apparently reigns. We believe that this reality should be taken into account by Media Information Literacy (MIL) in terms of the historical and cultural context that must be observed in digital education in order to detect biases and attitudes towards gender.
Downloads
Article Details
1. Política propuesta para Revistas que ofrecen Acceso Abierto
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo la licencia CC BY-SA, que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
References
Aguilar Gavira, Sonia y Barroso Osuna, Julio (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. En: Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, nº47. DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05
Ahanin, Zahra y Akmar Ismail, Maizatul (2022). A multi-label emoji classification method using balanced pointwise mutual information-based feature selection. En: Computer Speech & Language. DOI: https://doi.org/10.1016/j.csl.2021.101330
Alario, Carmen; Bengoechea, Mercedes; Lledó, Eulalia y Vargas, Ana (1995). Nombra en femenino y en masculino. Madrid: Instituto de la Mujer.
Amorós, Celia (2000). Presentación. En: C. Amorós (Ed.), Feminismo y filosofía. Madrid: Síntesis.
Bai, Quiyu, Qi, Dan, Zhe, Mu. y Yang, Maokun (2019). A Systematic Review of Emoji: Current Research and Future Perspectives. En: Front. Psychol. Vol.10, nº2221. DOI: 10.3389/fpsyg.2019.02221
Battilani, Patrizia (2009). Rimini: An original mix of Italian style and foreign models? En: Europe at the seaside. The economic history of mass tourism in the Mediterranean. Nueva York: Berghahn Books.
Benenson, Fred (2010). Emoji Dick. Consultado el 16 de julio de 2025 en http://www.emojidick.com/
Blagdon, Jeff (2013). How emoji conquered the world. The Verge. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/3iBM7qH
Broni, Keith (2020). Emoji Use in the New Normal. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/36On6G6
Bunbury Bustillo, Eva y Bandrés Goldáraz, Elena (2018). Grupos focales y nuevas tecnologías: una experiencia con personas mayores. En: Pérez Calle, B., Arranz Martínez, P. y López Salvador, V. (Coords.) Estructura de la Comunicación en entornos digitales. Egregius Ediciones.
Cantón Tébar, María del Carmen (2020). El lenguaje no verbal en las redes sociales. En: Sabir. International Bulletin of Applied Linguistics, Vol.1, nº2, 5-32. DOI: https://doi.org/10.25115/ibal.v1i2.3485
Crystal, David (2002). El lenguaje e Internet. Madrid: Cambridge University Press
Chen, Yihua; Yang, Xingchen; Howman, Hannah y Filik, Ruth (2024). Individual differences in emoji comprehension: Gender, age, and culture. Consultado el 16 de julio de 2025 en PloS One. DOI: 10.1371/journal.pone.0297379.
Chiusaroli, Francesca, Monti, Johanna y Sangati, Federico (2017). Pinocchio in Emojitaliano. Florencia: Apice Libri.
Comisión Internacional para el Estudio de los Problemas de la Comunicación UNESCO (1978). Informe provisional sobre los problemas de la comunicación en la sociedad moderna. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/4eJTxTo
Damasio, Antonio (2005). En busca de Spinoza. Neurobiología de la emoción y de los sentimientos. Barcelona: Crítica.
Daniel, Jennifer (2/12/2021). The Most Frequently Used Emoji of 2021. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/3iG6QcG
Daniel, Jennifer (01/11/2023). New emoji coming at you in 2025. Blog personal: Did Someone Say Emoji? Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/4hYQ3Pj
Diccionario Panhispánico de Dudas. «Emoticono». Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/3wDIb0y
Eco, Umberto (1986). La estructura ausente. Barcelona: Lumen.
El Periódico (2023). Si usas emojis tienes una edad: los adolescentes ya no ponen emoticonos en sus conversaciones. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/3GTFWua
Esomar (European Society for Opinion and Marketing Research) (2014). ESOMAR/WAPOR guideline on opinion polls and published surveys. World Research Codes and Guidelines. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/3BIjwu0
Evans, Vyvyan (2017). The emoji code: How smiley faces, love hearts and thumbs up are changing the way we communicate. Londres: Michael O’Mara Books.
Fahlman, Scott E. (2021). The Birth, Spread, and Evolution of the Smiley Emoticon. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/3tGfjmq
Faul, Franz; Erdfelder, Edgar; Buchner, Axel y Lang, Albert-Georg (2009). Statistical power analyses using G* Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. En: Behavior Research Methods, Vol.41, nº4, 1149-1160.
Gantivá, Carlos, Araujo, Andrés, Castillo, Karen, Claro, Laura y Hurtado-Parrado, Camilo (2021) Physiological and affective responses to emoji faces: Effects on facial muscle activity, skin conductance, heart rate, and self-reported affect. En: Biological Psychology, Vol.163.
Entwistle, Joanne (2002). El cuerpo y la moda. Una visión sociológica. Barcelona: Paidós.
Gitelman, Lisa (2018). Emoji Dick and the Eponymous Whale. An Essay in Four Parts. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/3AZTZ1P
Hair, Joseph. F., Anderson, Rolph E., Tatham, R. L. y Black, W. C. (1999). Análisis multivariante (5ª ed.). Nueva Jersey: Prentice Hall.
Harris, Richard J. (1985). A primer of multivariate statistics. Nueva York: Academic Press.
Hernández, Evan, Hepper, Kelly, Porter, Julia, Schwartzman, Gabi, Shen, Xinxu y Wu, Yacong (2016). Emoji and Gender. Consultado el 16 de julio de 2025 enhttps://bit.ly/3RDE0dZ
Herring, Susan C. (2004). Computer-Mediated Discourse Analysis: An Approach to Researching Online Behavior in Barab, S. A., Kling, R., & Gray, J. H. (Eds.) Designing for Virtual Communities in the Service of Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Hsieh, F.Y.; Bloch, Daniel A., y Larsen, Michael D. (1998). A simple method of sample size calculation for linear and logistic regression. En: Statistics in Medicine, Vol.17, nº14, 1623–1634.
Instituto de la Juventud (INJUVE) (2014). ‘Hay Salida’ 2014 se centra en los jóvenes. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/3DajBu5
Kaiser, Elsi, Grosz, Patrick Georg (2021). Anaphoricity in emoji: An experimental investigation of face and non-face emoji. Proceedings of the Linguistic Society of America, Vol.6, nº1. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/3wFr928
Lehmann, Carolin (2016). Emojis: A critical Feminist Analysis of Everyday Communication. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/46uRmzm
Lopes Júnior, Rubens Júlio y Carvalhais Oliveira, Jairo Venicio (2020). As Funções Da Linguagem No Processo De Retextualização: Um Estudo a Partir Da Obra Emoji Dick, or the Whale. En: e-Hum: Revista das Áreas de Humanidade do Centro Universitário de Belo Horizonte, Vol.13, nº1.
McLuhan, Marshall (1994). Understanding media: the extensions of man. Massachusetts: MIT Press.
Marta‐Lazo, Carmen y Gabelas‐Barroso, José Antonio (2016). Comunicación Digital: Un modelo basado en el Factor R‐elacional. Barcelona: UOC Press.
McCulloch, Gretchen. (2015). Will We All Speak Emoji Language in a Couple Years?. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/3uqFQU6
Muffson, Beckett (2017). Este autor tradujo Alicia en el país de las maravillas en emojis. Vice. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/47dqALB
Mukhktar, Mohamad; Ismail, Nor Azman; Majid, Hairudin; Razak, Mohd y Sharul Hafiz. (2020). Exploring Social Media User Emotions and Emoticons Use Among Malaysia Universities. En: IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. DOI: 10.1088/1757-899X/884/1/012062.
Negishi, Mayumi (2014). Meet Shigetaka Kurita, the father of emoji. Wall Street Journal. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/46pp7m5
Novak, Petra Kralj; Smailović, Jasmina; Sluban, Borut y Mozetič, Igor (2015). Sentiment of Emojis. En: Plos One.
Peirce, Charles Sanders (1973). La ciencia de la semiótica. Ediciones Nueva Visión.
Ptaszynski, Michal; Rzepka, Rafal; Araki, Kenji y Momouchi, Yoshio. (2011). Research on Emoticons: Review of the Field and Proposal of Research Framework. Actas de la 17.ª Reunión Anual de la Asociación para el Procesamiento del Lenguaje Natural. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/388t2KN
Piedras de Papel (2015). Aragón es nuestro Ohio. Así votan los españoles. Barcelona: Malpaso Ediciones.
Stefan, Andrei (2019). The History of Emoticons and Emojis. En: Envatotuts+. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/3qD3ziX
Steinmetz, Katy (2015). Oxford’s 2015 Word of the Year Is This Emoji. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/3PIBAKu
Steinmetz, Katy (2016). What It’s Like Inside the World’s First Emoji Convention. TIME. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/36RsF6k
UNESCO (2019). Estrategia de la UNESCO para la alfabetización de jóvenes y adultos (2020-2025). Paris, Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/4g3tHe4
UNESCO (2023). Ciudadanía alfabetizada en medios e información. Pensar críticamente, hacer clic sabiamente. Currículum de alfabetización mediática e informacional para educadores y estudiantes. Paris. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/3B4N3QY
Unicode (2023). About Emoji. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/3LjiUNy
Unicode (2024). Emoji Counts, v16.0 Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/4fJhJXa
Unicode (2024). Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/413f3zg
Unicode. (2021). Estándar técnico Unicode® #51. Mark Davis y Ned Holbrook (Eds.). Consultado el 16 de julio de 2025 en http://unicode.org/reports/tr51/
UNWOMEN (2001). Gender mainstreaming: strategy for promoting gender equality. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/3hYYro6
Urumutta Hewage, Seto Ganga; Liu, Yue; Wang, Ze y Huifang, Mao (2021). Consumer responses toward symmetric versus asymmetric facial expression emojis. En: Marketing Letters. Vol. 32, nº2. DOI: 10.1007/s11002-020-09550-8
Vallejo, Ruth y Finol de Franco, Mineira (2009). La Triangulación como Procedimiento de Análisis para Investigaciones Educativas. En: REDHECS: Revista electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/3vfjwAP
VanVoorhis, Carmen Rae Wilson y Morgan, Betsy L. (2007). Understanding power and rules of thumb for determining sample sizes. En: Tutorials in quantitative methods for psychology, Vol.3, nº2, 43-50.
Vela, Cristina, Cantamutto, Lucía (2021). Los emojis en la interacción digital escrita. Madrid: Arco Libros.
Weissman, Benjamin y Tanner, Darren (2018). A strong wink between verbal and emoji-based irony: How the brain processes ironic emojis during language comprehension. En: PLoS ONE, Vol.13, nº8. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0201727
Weissman, Benjamin (2019). Emojis in Sentence Processing: An Electrophysiological Approach. In Companion Proceedings of The 2019 World Wide Web Conference (WWW ‘19). En: Association for Computing Machinery. DOI: 10.1145/3308560.3316544
Wickman, Forrest (2014). Classic First Lines of Novels in Emojis: A Quiz. Slate. Consultado el 16 de julio de 2025 en https://bit.ly/3TJHMFH
Wolf, Alecia (2000). Emotional Expression Online: Gender Differences in Emoticon Use. En: Cyberpsychology & Behavior. Vol.3, nº5. DOI: https://doi.org/10.1089/10949310050191809
Xie, Fang; Tan, Jun y Shi, Qin (2023). Emoji: procesos semióticos, comunicativos y culturales. En: Tendencias Sociales. Revista de Sociología, nº10, 79-98. DOI: 10.5944/ts.2023.37976
Zareen, Nusrat; Karim, Nosheen y Ali Khan, Umar (2016). Psycho emotional impact of social media emojis. En: Isra Medical Journal. Vol. 8, nº4.