Disintermediation on Twitch: The Case of Luis Enrique in Qatar, the Coach-Streamer

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Fernando García Chamizo
Oliver Carrero Márquez
Yolanda Berdasco-Gancedo

Abstract

During the Qatar 2022 World Cup, Spanish football coach Luis Enrique Martínez carried out a series of live broadcasts between 18 November 2022 and 5 December 2022, through his own Twitch channel, which he created for the occasion, with the aim of eliminating journalistic intermediation and thus transmitting his messages directly to the fans of La Roja. The researchers have seen the need to survey a dozen Spanish sports journalists in depth to discern whether they consider what Luis Enrique has done to be sports journalism, in line with what has been done by the caster Ibai Llanos and numerous imitators and sports journalists, participants in the so-called «Ibai Model». Although there is no consensus in the responses obtained, 58% of the professionals consulted conclude that it is journalism, while the rest do not see it that way, with some having doubts. Regarding the specific training necessary for future journalists or communicators who want to pursue their professional careers in the new communication platforms, it is agreed that adaptation and technological and interpretative adaptation must be among their skills.

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García Chamizo, F., Carrero Márquez, O., & Berdasco-Gancedo, Y. (2023). Disintermediation on Twitch: The Case of Luis Enrique in Qatar, the Coach-Streamer . AdComunica, (26), 253–282. https://doi.org/10.6035/adcomunica.7252
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Otras investigaciones
Author Biographies

Fernando García Chamizo, ESIC University

Fernando García-Chamizo [fernando.garciachamizo@esic.university] es Doctor en Ciencias de la Información por la Universidad Complutense de Madrid (2009), MBA por la Universidad Europea de Madrid (2017) y Licenciado en Periodismo por la Universidad Complutense (1998). Desde 2021, dirige el máster universitario en Dirección de Comunicación y Nuevas Tecnologías en ESIC University. Además, edita las noticias matinales del fin de semana en Radio Castilla-La Mancha.

Oliver Carrero Márquez, ESIC University

Oliver Carrero Márquez [oliver.carrero@esic.university] es Doctor en Comunicación Audiovisual por la Universidad Complutense de Madrid, máster en Marketing Digital por el ICEMD y periodista. En la actualidad es el director académico en ESIC University. Sus principales líneas de investigación se centran en la comunicación, el marketing y la innovación docente a través de su canal de YouTube Zalathun Learning. Fue redactor en La Estrella Digital.

Yolanda Berdasco-Gancedo, UDIMA. Universidad a Distancia de Madrid

Yolanda Berdasco Gancedo [yolanda.berdasco@udima.es] es Doctora por la Universidad Complutense de Madrid, y Profesora Titular en la Universidad a Distancia de Madrid, cuenta con un sexenio reconocido en investigación. Licenciada en Ciencias de la Información (URJC) y Licenciada en Filología Inglesa (UCM), Máster en Periodismo: Discurso y comunicación (UCM) y Máster en radio (UCM-RNE) ha centrado su experiencia profesional en el medio radiofónico.

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