Co-creation experiences in European Public Service Media: Vision and trends

Main Article Content

Martín Vaz-Álvarez
César Fieiras-Ceide
Miguel Túñez-López

Abstract

Co-creation is a concept that is becoming increasingly important in the strategic approaches of public service media, in particular because of its innovative potential, offering corporations a mechanism for generating joint value with their audience, becoming more socially relevant and fulfilling their public service commitments. However, the ambiguity in the description of this concept translates into very different conceptions of it, being applied in different ways across the European PSM. The results show how corporations use this mechanism for different purposes: to obtain feedback from users, to generate value by collaborating in the creation of their content, or to promote engagement in more classic versions of participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vaz-Álvarez, M., Fieiras-Ceide, C., & Túñez-López, M. . (2021). Co-creation experiences in European Public Service Media: Vision and trends. AdComunica, 71–84. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2021.21.5
Section
Informe
Author Biographies

Martín Vaz-Álvarez, Universidade de Santiago de Compostela

Martín Vaz-Álvarez [martin.vaz.alvarez@usc.es] es investigador en Formación en el grupo de investigación Novos Medios de la Universidade de Santiago de Compostela. Sus trabajos se centran fundamentalmente en el área de la co-creación y la innovación en medios de servicio público europeos Es, además, beneficiario del Programa de Formación del Profesorado Universitario del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (Gobierno de España).

César Fieiras-Ceide, Universidade de Santiago de Compostela

César Fieiras-Ceide [cesar.fieiras@rai.usc.es] es graduado en Periodismo y Comunicación Audiovisual por la Universidad de Santiago de Compostela. Sus trabajos se centran en el estudio de la innovación y la inteligencia artificial (IA) en medios públicos europeos.

Miguel Túñez-López, Universidade de Santiago de Compostela

Miguel Túñez-López [miguel.tunez@usc.es] es doctor en Periodismo por la Universidad Autónoma de Barcelona. Actualmente es Profesor Titular de Comunicación organizacional y de Estrategias y planes de comunicación en el Departamento de Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Santiago de Compostela. Además, es asesor y profesor de diversas organizaciones y universidades europeas y latinoamericanas sobre procesos y planes de gestión de comunicación. Forma parte del Grupo de Investigación Novos Medios de la USC. Es autor de más de un centenar de informes, artículos y libros sobre comunicación. Ha sido Decano de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la USC (2004-2009). Es Premio Nacional de Periodismo Reina Sofía y socio, entre otras, de la Sociedad Latina de Comunicación Social (SLCS) y de la Plataforma de Revistas de Comunicación (PLATCOM).

References

Banks, John (2009). Co-Creative Expertise: Auran Games and Fury – A Case Study. En: Media International Australia, nº130. Saint Lucia: University of Queensland, 77-89.

Bruns, Axel (2008). Blogs, Wikipedia, Second-Life, and beyond: From Production to Produsage. Nueva York: Peter Lang Publishing.

Hallin, Daniel C. y Mancini, Paolo (2004). Sistemas mediáticos comparados: tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política. Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511790867

Hoff, Jens Villiam (2010). The Internet and Democratic Citizenship: Theory, Practice & Policy.. En: Information,

Communication & Society, vol.8, nº13. Londres: Routledge, 1230-1232.

Hutchinson, Jonathon (2017). Cultural Intermediaries. Audience Participation in Media Organisations. Nueva York: Palgrave Macmillan.

Khajeheian, Datis y Tadayoni, Reza (2016). User innovation in public service broadcasts: creating public value by media entrepreneurship. En: International Journal of Technology Transfer and Commercialisation, vol.14, nº2. Milton Keynes: Inderscience, 117-131.

Kim, Jin (2012). The institutionalization of YouTube: From user-generated content to professionally generated content. En: Media, Culture and Society, vol.34, nº1. Londres: Sage, 53-67.

López-Cepeda, Ana; López-Golán, Mónica y Rodríguez-Castro, Marta (2019). Participatory audiences in the European public service media: Content production and copyright. En: Comunicar, vol.60. Huelva: Grupo Comunicar, 93-102. doi:

https://doi.org/10.3916/C60-2019-09

Marzal-Felici, Javier; Soler Campillo, María y López Olano, Carlos (2020). Participació ciutadana i mitjans de comunicació públics. Resultats de focus groups a acadèmics, professionals i experts en dinamització social. En: Quaderns del CAC, nº 46. Barcelona: Consell de l’Audiovisual de Catalunya, 13-23.

McGonagle, Tarlach (2013). User-generated Content and Audiovisual News: The Ups and Downs of an Uncertain Relationship. En: Open Journalism. Estrasburgo: Observatorio Audiovisual Europeo.

OCDE (2007). Participative web and user-created content: Web 2.0, wikis and social networking. Working Party on the Information Economy. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.

Prahalad, C. K. y Ramaswamy, Venkat (2004). Co-creation experiences: The next practice in value creation. En: Journal of Interactive Marketing, vol.18, nº3. Nueva York: Wiley, 5-14.

Tambini, Damian (2015). Five theses on public media and digitization: From a 56- country study. En: International Journal of Communication, nº9. Los Angeles: The Annenberg Center for Communication, 1400-1424.

Thurman, Neil y Hermida, Alfred (2010). Gotcha: How newsroom norms are shaping participatory journalism online. En: Tunney, Sean y Monaghan, Garrett (Eds.), Web Journalism: A New Form of Citizenship?. Eastbourne: Sussex Academic Press.

Túñez-López, Miguel; Vaz-Álvarez, Martín y Fieiras-Ceide, César (2020). Covid-19 and public service media: Impact of the pandemic on public television in Europe. En: El Profesional de la información, vol.29, nº5. Barcelona: EPI. doi:

https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.18

Van den Bulck, Hilde y Moe, Hallvard (2017). Public service media, universality and personalisation through algorithms: mapping strategies and exploring dilemmas. En: Media, Culture & Society, vol.40,nº6. Londres: Sage, 875-892. doi:

https://doi.org/10.1177%2F0163443717734407

Vanhaeght, Anne-Sofie (2019). The need for not more, but more socially relevant audience participation in public service media. En: Media, Culture & Society, vol.41, nº6. Londres: Sage, 120-137.

Vaz-Álvarez, Martín; Túñez-López, Miguel y Frazão-Nogueira, Ana Gabriela (2020). Co-creating value in European Public Service Media An analysis of 4 succesful co-creation experiences in public television. En: 15th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI). Sevilla, Spain, 1-4, doi: 10.23919/CISTI49556.2020.9141024.

Westlund, Oscar y Lewis, Seth C. (2014). Agents of Media Innovations: Actors, Actants, and Audiences. En: The Journal of Media Innovations, vol.1, nº2. Oslo: Centre for Research on Media Innovations, 10-35.