Studying the transformation of the media business model: A new framework for case studies

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Cristian Ramón Marín Sanchiz
Miguel Carvajal Prieto

Resum

The journalism industry is struggling to create sustainable business models for the digital age. Prior research in the field of media economics has broadly analyzed this challenge through case studies. According to extant research on management, a business model is comprised by components whose interactions convey the logic of creating, distributing and capturing the value developed by a firm. However, many journalism scholars have focused on new revenue streams, and not only is there a lack of holistic views, but value must be considered when applying the business model concept. In response to the aforementioned problem, this paper proposes a methodological tool that future researchers may use to analyze the business model of any news company. The method is based on a questionnaire (n=16) submitted to experts specialized in media business models, and the paper proposes a global framework aimed at improving comparisons between companies and gaining a better understanding of the success patterns for sustainable business models in order to foster innovation and knowledge transfer. This framework consists of a case file, research questions for six components of the business models, and research questions for a critical assessment of the links, interactions and synergies between them.


 

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Com citar
Marín Sanchiz, C. R., & Carvajal Prieto, M. (2020). Studying the transformation of the media business model: A new framework for case studies. AdComunica, 283–310. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2020.20.12
Número
Secció
Otras investigaciones
Biografies de l'autor/a

Cristian Ramón Marín Sanchiz, Universidad Miguel Hernández de Elche

Cristian Ramón Marín Sanchiz es personal investigador en formación en la Universidad Miguel Hernández de Elche (UMH). Es graduado en periodismo y Máster en Innovación en Periodismo por esta misma universidad, y su tesis doctoral se centra en modelos de negocio para el periodismo deportivo. También desarrolla otra línea de investigación orientada a analizar las condiciones laborales de los profesionales de la información.

 

Miguel Carvajal Prieto, Universidad Miguel Hernández de Elche

Miguel Carvajal Prieto es profesor contratado doctor de la Universidad Miguel Hernández (UMH) y director del Máster Universitario en Innovación en Periodismo. Pertenece al Grupo de Investigación de la Comunicación (GICOV) de la UMH, proyecto integrado en una red de excelencia nacional. Su línea de estudio se centra en la innovación y en la transformación de la industria periodística.