An Approximation for the Study of Infotainment on the Internet: Origin, Development and Future Perspectives

Main Article Content

Salomé Berrocal Gonzalo
Marta Redondo García
Eva Campos Domínguez

Abstract

Infotainment is considered as the dominant trend in journalism and communication (Prado, 2003:178-186).  Television, radio and even serious press increasingly seek to entertain. This phenomenon leads to despising or dedicating less time to traditional topics of public interest to look for new matters that wake the curiosity of the audience. Based on this argument, this investigation develops a qualitative review of the literature published in national and international context on political infotainment on the Internet in order to update knowledge on infotainment. The results show that, in spite of the fact that lately investigations have been arising, inside and out of Spain, still are needed new studies that explore the form, content and consequences of political infotainment on the network. The aim of this study is, therefore, to know what investigative dimension has this phenomenon in the Spanish academy and to try to define new lines of study and future exploration of a phenomenon which is increasingly importantly on the Internet and in traditional media as well. Some suggested lines of research are: the relationship between infotainment and interactivity, the use of infotainment in search of economic profit from new media or the review of the classic uses and the gratifications theories applied to the information on the Internet.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Berrocal Gonzalo, S., Redondo García, M., & Campos Domínguez, E. (2012). An Approximation for the Study of Infotainment on the Internet: Origin, Development and Future Perspectives. AdComunica, 63–79. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2012.4.5
Issue
Section
Informe
Author Biographies

Salomé Berrocal Gonzalo, Universidad de Valladolid

Salomé Berrocal Gonzalo [salomeb@hmca.uva.es] es profesora titular de Periodismo en la Universidad de Valladolid, donde imparte la disciplina de Comunicación Política. Sus estudios y publicaciones están relacionadas con sus dos líneas de investigación: la Comunicación Política y el Análisis de los Efectos que producen los Medios de Comunicación en la Opinión Pública. En los últimos años destacan sus estudios sobre el fenómeno del infoentretenimiento político.

Marta Redondo García, Universidad de Valladolid

Marta Redondo García [marta.redondo@hmca.uva.es] es doctora en Periodismo por la Universidad de Valladolid es profesora de la Licenciatura y el Grado en Periodismo en esa Universidad. Ha trabajado en diversos medios de comunicación: Vía Digital, Antena 3, Televisión Española como redactora y presentadora de espacios informativos. Ha publicado diversos artículos de investigación en torno al sensacionalismo y el infoentretenimiento.

Eva Campos Domínguez, Universidad de Valladolid

Eva Campos Domínguez [eva.campos@hmca.uva.es] es profesora contratada doctor de comunicación y nuevas tecnologías en la Universidad de Valladolid, doctora en Ciencias de la Información por la Universidad Complutense de Madrid, Premio Extraordinario de Doctorado (2009), Premio Joven de Comunicación (FGUCM, 2007) y especialista en Tecnologías y Comunicación Multimedia. Cuenta con varias publicaciones sobre la ciberdemocracia  y la comunicación política en Internet.