Greek Tragedy: a Metaphor of Public Debate and Democratic Participation

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Enrique Herreras Maldonado

Resumen

Athenian citizens deliberate in the assembly, but the theatre also becomes a place for public debate. In addition to being a consequence of economic or cultural aspects, democracy is a consequence of the development of a democratic imaginary. Located in that imaginary, Greek tragedies, regarded as «democratic myths», work to reaffirm Athenian democracy. Far from being dogmatic, the tragic myth explores the contradictions of social and personal life and implicitly or explicitly seeks their correction. This dramatic genre encourages participation from the spectator (citizen) that greatly exceeds the schematic reduction in Aristotelian theory of catharsis. Greek tragedy proposes the existence of an «audience», of spectators who need a sufficient level of maturity to make that assessment. Democracy is a path, or perhaps an active utopia, which should combine the political order with a coherent culture and art.

Los ciudadanos atenienses deliberaban en la asamblea, pero también el teatro se convierte en un lugar de debate público. Porque una democracia (también la ateniense) no solo es consecuencia de aspectos económicos o de orden cultural, sino también del desarrollo de un imaginario democrático. Y es en dicho imaginario donde se inscriben las tragedias griegas, consideradas como «mitos democráticos» que servían para reafirmar la democracia ateniense. Lejos de cualquier dogmatismo, el mito trágico explora las contradicciones de la vida social y personal, y se pregunta, de manera expresa o tácita, por su posible corrección. Este género dramático induce a una participación del espectador (ciudadano), que va más allá de la esquemática reducción de la teoría aristotélica de la catarsis. El teatro griego propone la existencia de un «público», de unos espectadores que precisan de una gran madurez para emitir ese juicio. La democracia es un camino, o quizás una utopía activa, que debe conjugar el orden político con una cultura y un arte coherentes.

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Cómo citar
Maldonado, E. H. (2018). Greek Tragedy: a Metaphor of Public Debate and Democratic Participation. RECERCA. Revista De Pensament I Anàlisi, 24(1), 168–188. https://doi.org/10.6035/Recerca.2019.24.1.9
Sección
Sección abierta
Biografía del autor/a

Enrique Herreras Maldonado, Universitat de València

Profesor

Departamento de Filosofía

Universitat de València

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