The teaching of French in the French educational system: Obstacle or way to promote the plurilingualism of pupils?

Contenido principal del artículo

Michael Rigolot
Maryse Adam Mayllet

Resumen

This paper proposes an in-depth on the legal and educational linguistic policy of  the state that affect the everyday practice school French students. The allied French academic culture to the  school culture are articulated to serve the construction of republican citizenship. This ideological construction, political and cultural affects students entering the use of  French particularities (phonetic, semiotic or symbolic...) of its cultural, social status or family origin. From a historical and legislative perspective the authors address the orientation of the teaching of French in the educational system as an obstacle to the integration of groups of  students who do not fit the narrow linguistic-political patterns that the system imposes. And finally, from an applied perspective, explores the factors that can lead to the breakdown of  monolingual system, moreover, is articulated as a cultural system of segregation and exclusion of class.


Este artículo propone una reflexión en profundidad sobre las consecuencias jurídicas y pedagógicas de la política lingüística del estado que afectan en la práctica cotidiana escolar al alumnado francés. La cultura académica francesa aliada con la cultura escolar se articulan al servicio de la construcción de la ciudadanía republicana. Esta construcción ideológica, política y cultural afecta a los estudiantes que incorporan al uso de la lengua francesa particularidades propias (fonéticas, semióticas, simbólicas ...) de su entorno cultural, social o de su origen familiar. Desde una perspectiva histórica y legislativa los autores abordan la orientación de la enseñanza de la lengua francesa en el sistema educativo como un obstáculo para la integración de los grupos de alumnado que no se ajustan a los estrechos patrones linguístico-políticos que el sistema impone. Y por último, desde una perspectiva aplicada, exploran los factores que pueden desembocar en la ruptura del sistema monolingüe que, además, se articula como un sistema de segregación cultural y de exclusión clasista.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Cómo citar
Rigolot, M., & Adam Mayllet, M. (2011). The teaching of French in the French educational system: Obstacle or way to promote the plurilingualism of pupils?. RECERCA. Revista De Pensament I Anàlisi, (11), 107–124. Recuperado a partir de https://www.e-revistes.uji.es/index.php/recerca/article/view/229
Sección
Artículos